CPH DOX DIREKTE: Dokumentar om Tove Ditlevsen

3770 Allinge

Aflyst! CPH DOX DIREKTE: Tove i stykker

Filmportræt af den komplekse forfatter Tove Ditlevsen

Bornholms Folkebiblioteker viser, i samarbejde med CPH DOX DIREKTE, to dokumentarfilm, i anledningen af årets CPH:DOX festival. I år viser vi film, der tager afsæt i litteraturens verden

AFLYST!

Tove i stykker

'Animationsdokumentar' af Sami Saif og Peter Lopes Andersson.

I denne film portrætteres digter, iscenesætter, provokatør, hustru, mor, misbruger, rådgiver, realist og menneske Tove Ditlevsen gennem gamle interview-klip, og vi får adgang til Ditlevsens liv, holdninger og ord gennem et dokumentarisk værk fortalt på lyrisk vis.

“Jeg er et usselt menneske. Et elendigt menneske. Et helt igennem fordærvet menneske. Jeg er søvnløs som en ugle, grim som en heks, og der flyder hvidvin i mine årer i stedet for blod. Desuden er jeg ved at skide mig ihjel”. Sådan skrev Tove Ditlevsen i kølvandet på bruddet med sin sidste ægtemand i 1973. Tove levede en form for dobbeltliv. Imens mennesket Tove Ditlevsen faldt fra hinanden, kunne forfatteren Tove Ditlevsen i ”Det Ovale Rum” i ophøjet ro, analysere og beskrive sit liv. Det er nærliggende at spørge, om Tove i virkeligheden ikke levede sit liv for at leve det, men for at kunne skrive om det.

Live-transmission fra Den sorte Diamant: Tove Ditlevsen hyldes ved en storslået aften og efter verdenspremieren på dokumentarfilmen ‘Tove i stykker' kan du opleve en samtale med skuespiller Paprika Steen, forfatter Dy Plambeck samt komponist Jeanett Albeck (Sort Samvittighed), som også vil give et Tove-relateret nummer akustisk.

BILLETTER: Gratis. Du møder blot frem og får en plads.

TOVE I STYKKER, teaser from Toolbox Film on Vimeo.

CPH DOX DIREKTE 2020