Folkeuniversitetet 2018-19: Religion og politik i filosofisk perspektiv, 13. november kl. 19

130 kr.
Pingels Allé

Religion og politik i filosofisk perspektiv

Filosof Kai Sørlander

For os er både demokratisk borgerskab og religionsfrihed menneskerettigheder. Disse menneskerettigheder kan imidlertid kun forenes, såfremt det store flertal af borgere forstår, at de ikke må bruge deres religion som begrundelse for, hvorledes lovgivningen i samfundet skal være - hvis de altså er i stand til at adskille deres demokratiske forpligtelse fra deres religiøse forpligtelse. I modsat fald vil flertallet påtvinge mindretallet at leve under en bestemt religion.

Men ikke alle religioner lader sig lige let forene med kravet om en demokratisk sekularisering af det politiske. Når vi i Danmark har fået en sådan sekularisering, så skyldes det, at vi har haft en religion - protestantisk kristendom - som selv har medvirket til at adskille politik og religion. Når det samme ikke er sket i andre kulturer, skyldes det, at religionerne dér har haft et andet indhold og dermed en anden politisk virkning. Således har Islams fordring på at ville bestemme lovgivningen i samfundet.

ARRANGØR: Bornholms Folkeuniversitet

ENTRÉ: Adgang til enkeltforedrag 130,- kr. Medlemmer af Ældre Sagen Bornholm koster enkeltforedrag 65 kr. Medlemskort skal vises.

FOLKEUNIVERSITETET, FILOSOFI, hold 18-02

Alle foredrag i denne serie holdes i mødesalen på Rønne Bibliotek fra kl. 19 - 21. Den samlede pris for foredragene er 950 kr. For medlemmer af Ældre Sagen Bornholm er prisen 475 kr. Medlemskort skal vises. Tilmelding sker ved at sende en mail til Jon.Madsen@brk.dk med angivelse af dit navn og hold 18-02. Samtidig indbetales beløbet på konto nr. 6958 000 848 0036 med angivelse af dit navn og hold 18-02. Tilmeldingen er først gyldig når Folkeuniversitetet har modtaget indbetalingen.

Se Folkeuniversitetets samlede program 2018-2019.