Søgetips

Sådan søger du i bibliotekets database.

Søg efter bøger og andre materialer i det store søgefelt øverst på hjemmesiden.

• Du kan søge på forfatter, titel, emne. Indtast søgeord og klik på 'Søg' eller brug 'Enter' på tastaturet

• Du behøver ikke skrive hele forfatterens navn eller den fulde titel. Hvis du søger meget overordnet - fx harry potter - får du flest mulige resultater

• Når du får vist søgeresultatet, har du mulighed for at afgrænse din søgning med en række facetter, som er målrettet det, du har søgt på. Facetterne vises i venstre side.

Du kan afgrænse på:

• materialetype
  • forfatter
  • emne
  • sprog
  • målgruppe
  • årstal m.m.

Ud for hver facet står et tal i parentes svarende til det antal materialer, der er pr. facet.

Fortryder du din afgrænsning, så klikker du den af igen og kan evt. prøve en anden facet.

En anden måde at afgrænse din søgning på, er fra starten at tilføje flere ord til søgningen fx harry potter halvblodsprinsen.

Brug få markante søgeord

Et godt søgetip er at bruge få, men markante søgeord. Flere ord giver selvfølgelig mere præcis søgning, men også mulighed for tastefejl.

Søgeresultatet

• Under hver titel i søgeresultatet, kan du se om materialet er en bog, lydbog (cd), dvd etc.
  • Er materialet hjemme på et af bibliotekerne er materialetype-knappen grøn.
  • Klik på materialetype-knappen eller titlen for at få mulighed for at reservere materialet
  • Er du ikke logget ind får du et log ind'-billede' og kan gå videre

Hvor er materialet?

Selv om det fremgår, at materialet er hjemme, er det ikke nødvendigvis hjemme på det bibliotek, du plejer at bruge.

• Klik på titlen
  • Klik dernæst på 'Detaljer om materialet', så får du denne oversigt frem:

Søgevejledning - sådan ser du hvor du finder materialet