Filmstriben

Adgang
Adgang hjemmefra
Filmstriben er bibliotekernes digitale filmtilbud til dig.

Filmstriben kan bruges af alle, der er oprettet som bruger på deres lokale bibliotek. Filmene er til visning til privat brug.

NB! Særligt sidst på måneden kan du opleve, at du ikke kan se flere film på Filmstriben, selv om du ikke har opbrugt 'dine point'. Det skyldes, at biblioteket har et begrænset budget til bornholmernes brug af tilbuddet. Husk at børnefamilier kan have glæde af at bruge Børnebiffen, som ikke har noget loft.

Filmstriben indeholder en bred vifte af spillefilm, kort- og dokumentarfilm for børn, unge og voksne. Filmene udvælges af DBC ud fra begreberne kvalitet, alsidighed og aktualitet, jf. bibliotekslovens  formålsparagraffer. Så mange film kan I se pr. måned.

Filmstriben tilbyder film med eftertanke

Filmstriben er et supplement til de kommercielle filmtjenester, ikke en konkurrent. Derfor vil Filmstriben aldrig blive den filmstreamingtjeneste hvor man kan finde alle film, men forhåbentlig den filmtjeneste hvor man kan finde de bedste film, og de film som kan være svære at finde andre steder. Vi prioriterer smalle film, europæiske film og kvalitetsfilm, film der kan give en god oplevelse og film med stof til eftertanke frem for de helt store blockbustere.

Hvor mange film?

Du har som bruger ved Bornholms Folkebiblioteker 12 point pr. måned at se film for. (Pr. lånerkort i familien.)

Filmene bliver som udgangspunkt inddelt i 4 pointkategorier

•    Spillefilm og udvalgte dokumentarfilm med almindelig spillefilmslængde: 4 point
•    Dokumentarfilm over 30 minutter: 3 point
•    Kort-, dokumentar- og animationsfilm op til 30 minutter: 2 point
•    Kort-, dokumentar- og animationsfilm op til 15 minutter: 1 point

Modellen giver mulighed for at låne et større antal af den mange fantasktiske kort- eller dokumentarfilm, uden at det kommer til at koste 'et helt lån'.

Hjemmefra: Log på med lånerkortnummer og pinkode, når du bliver bedt om at logge på eller identificere dig. Ofte vil du blive bedt om at vælge bibliotek - vælg 'Bornholms Folkebiblioteker'.