Bliv Læsefamilie!

Bliv Læsefamilie!

15.06.21
Lån en Læsefamiliepose

Hvornår har du sidst haft en af de der stjernestunder, der både samler og flytter familien et nyt og spændende sted hen?

Hverdagen er fyldt med et hav af distraktioner: Skærme, apps og aktiviteter, der ligger på lur efter opmærksomheden og stjæler os fra hinanden. At være Læsefamilie er et modsvar til den moderne families stress, jag og fraværsfornemmelser. Og nu kan du og din børnefamilie tage del i Bornholms Folkebibliotekers Læsefamilieposer.

En moderne familie bruger i snit 8 timer om ugen sammen. 7 ud af 10 forældre siger, at den tid bruges foran en skærm.  Nu går Bornholms Folkebiblioteker imidlertid ind i en national satsning: Med tilbuddet om at kunne låne en Læsefamilieposer, giver biblioteket en tiltrængt hånd i kampen for at stjæle opmærksomheden tilbage fra det, der forstyrrer og komplicerer ift. fælles familiestunder. Især for familier med børn mellem 10-13 år.

Fokus på det nære

Selve grundstenen i tilbuddet er en række læseposer, som kan reserveres på biblioteket og lånes med hjem. En typisk læsepose bevæger sig inden for et overordnet tema - fx. Uhygge, Røverhistorier, Natur, Havet, - og på tværs af bibliotekets materialer og tilbud. Posen kan således rumme alt lige fra bøger, brætspil, film-links eller opskrifter på aktiviteter, man kan lave sammen - inde som ude.

Poserne er sammensat sådan, at den aktiverer hele familien. Hen over en måneds tid kan I tage små doser, som kan blive små samlende indslag i hverdagen.

Læseposerne er i stil med de kendte fødevarekasser, hvor der er tænkt på, at alle ingredienserne er der fra starten - så det hele er nemt at gå til.

Sådan bliver du en af bibliotekets læsefamilier

Du kan allerede nu reservere en Læsefamiliepose på biblioteket. Det er gratis og der er ingen formelle krav for deltagelse. Læseposerne er møntet familier med større børn - primært i alderen 10-13 år. I kan som udgangspunkt låne én pose om måneden.

Se alle Læseposer og reservér den I kunne tænke jer! Eller gå direkte til det enkelte tema, som du også kan reservere:

Få en intro til 'Læsefamilie'-konceptet (video).