Enigma og slaget om Atlanten - 2.10. på Rønne Bibliotek

Målgruppe

Enigma og slaget om Atlanten

Mød Bjørn Ørding-Thomsen som kender Enigma-apparatet i detaljer

I anledning af D-dagens 75 års jubilæum sætter Folkeuniversitetet i 2019 fokus på Anden Verdenskrig. I juni var det 75 år siden verdenshistoriens største landgangsoperation fandt sted, da 100.000 allierede soldater landede på Normandiets kyst, som var stærkt forsvaret af den tyske Atlanterhavsvold. Anden Verdenskrigs afgørelse afhang af denne dag, og meget ville have været anderledes hvis ikke landgangen var lykkedes. Operationen fascinerer stadig i dag, bl.a. gennem film som Saving Private Ryan og Kammerater i Krig.

Mød Bjørn Ørding-Thomsen som kender Enigma-apparatet i detaljer

Enigma var en elektromekanisk chiffermaskine, som i stort omfang blev brugt af de fleste tyske militærstyrker til både kryptering og dekryptering af meddelelser. Den var let anvendelig, og koden blev anset for at være umulig at knække, hvilket var hovedårsagen til dens udbredelse. Et eksemplar findes på Forsvarsmuseet i Rønne, hvor Bjørn Ørding-Thomsen har undersøgt opbygningen, kodningen og afkodningen. Enigma havde stor betydning for U-bådskrigen på Atlanterhavet, som var meget anderledes end vi normalt forestiller os, og det var de allieredes afkodning af Enigma der førte til sænkningerne af slagskibene Bismarck og Scharnhorst. Men englændernes vigtigste våben er en overraskelse for de fleste.

PRIS: Adgang til enkeltforedrag koster 140 kr., som betales ved indgangen. For medlemmer af Ældre Sagen er løssalgsprisen 70 kr. Medlemskort skal vises. Unge under uddannelse 70 kr.

NB! Foredraget indgår i Folkeuniversitetets serie Historie, hold 19-04. Læs mere.