Søg bøger og artikler

Få gode vaner, når du søger information. Det er nemlig ikke ligegyldigt, hvordan du søger efter bøger og artikler. Her får du nogle tips til din søgning.

Søg rigtigt - en grafisk visualisering   Søg rigtigt på Google - en grafisk visualisering  En grafisk visualisering - det synlige og det usynlige Internet

[Kilde: Illustrationer er udlånt af aakb.dk]

Søg bøger

Brug bibliotekets hjemmeside eller app. Du kan reservere bogen, hvis den ikke er hjemme i din foretrukne afdeling. Biblioteket sender besked på app'en (eller en sms/e-mail), når din bog er klar til afhentning på det bibliotek, du har valgt som afhentningssted.

Søg i alle danske biblioteker: bibliotek.dk.

På bibliotek.dk kan du søge efter alle bøger, som findes på danske biblioteker. Bøgerne kan som oftest bestilles hjem til dit lokale bibliotek.

Du kan også søge artikler igennem bibliotek.dk, se Digital Artikelservice nedenfor.

Søg artikler

• Infomedia: Danske aviser (kun adgang fra biblioteket)

• Digital Artikelservice: kopier af artikler leveret til din mailboks. (Integreret i bibliotek.dk)

• Artikelbasen i bibliotek.dk

• Lex.dk: (Danmarks nationalleksikon)

• Mediestream (adgang til dansk kulturarv - aviser, radio, tv og reklamefilm. Kun adgang fra biblioteket)

• Faktalink (artikler om aktuelle og samfundsrelevante emner som har bred interesse)

• Pressreader (adgang til mindst 6000 aviser og tidsskrifter fra mere end 100 lande og på 60 sprog)

Søg på internettet

Når du søger på nettet: skrivopgave.dk

Søg strategisk med Google: eKurser.nu

Avanceret Googlesøgning: skrivopgave.dk

Husk kildekritik når du søger på internettet: Se tips under Kildekritik.