Israel-Palæstina-konflikten - vi guider dig til forståelse
Vi guider til forståelse

Israel-Palæstina-konflikten

13.10.23
Folkebibliotekerne tilbyder flere digitale resurser, som kan hjælpe dig og din familie med at forstå den både (nærmest) evige og aktuelle storkonflikt

For den som lytter til medierne i disse dage fylder den mellemøstlige konflikt næste det hele. Hvordan skal man begribe, hvad det er der foregår? Det er svært for os voksne og ubegribeligt i børnehøjde.

Bibliotekernes bedste råd vil være at gribe fat i vores eresurse 'Faktalink' (en stor samling artikler om aktuelle og samfundsrelevante emner som har bred interesse). Sådan indleder Faktalink sit omfattende afsnit om konflikten:

"Lørdag d. 7. oktober 2023 indledte den palæstinensiske Hamas-bevægelse et overraskelsesangreb på Israel. Mindst 2000 raketter blev affyret mod israelske mål, og samtidig bevægede op mod 1.000 Hamas-medlemmer sig ind over grænsen til Israel. Angrebet på Israel skete dagen efter 50-års dagen for Yom Kippur-krigen, og bliver kaldt det alvorligste angreb på landet, siden en række arabiske lande anført af Egypten og Syrien angreb Israel i oktober 1973."

I kan gå i dybden om alt om den religiøse baggrund for konflikten, hele den historiske udvikling, centrale aktører, fredsforhandlinger mm. Faktalink.

Også på nyhedssitet Seismo får man introduktion til konflikten under overskriften 'Krig mellem Israel og palæstinensisk gruppe'. Læs mere.
Seismo er et nyhedsmedie til unge, som formidler dagsaktuelle nyheder kort, præcist og letlæseligt.

Ønsker du den form for indsigt litteratur kan give, så anbefaler vi LÆSEKOMPASSETS udvalgte oversigt over litteratur, som belyser konflikten.