Et stykke dansk kvindehistorie slutter i dag - ugebladet Femina udsender sit sidste trykte nummer
Femina fylder 150 år (foto: klip fra femina.dk)
Læs danske og internationale magasiner via Libby

Magasiner: Femina fylder 150 år og står ved en skillevej

29.02.24
En bid af dansk kvindehistorie

D. 28. februar fylder Femina 150 år og skriver dermed historie som Danmarks ældste og ét af verdens ældste ugeblade til kvinder. Nu skriver Femina snart ny historie, da det med det sidste printnummer, der udkommer den 29. februar, bliver 100 procent digitalt. Samtidig vil Femina fortsætte med at være "et aktualitetsmedie målrettet kvinder" skriver Aller Media i en pressemeddelelse d. 27. februar.

"Da Femina kom til verden som ”Nordisk Mønster Tidende” i 1874, var et barn udenfor ægteskab en skæbne værre end døden for en kvinde, fertilitetsbehandling var en utopisk by langt ude i fremtiden, skilsmisse utænkeligt og et liv som alenemor økonomisk og kulturelt umuligt.

150 år senere er vi i Danmark på vores anden kvindelige statsminister. Og Femina har selvfølgelig interviewet dem begge. Og vi har skrevet om samtykkelov, diversitet, kropspositivisme, vold mod kvinder, magt, fødsler, løn og retten til at vælge at leve sit liv udenfor hamsterhjulet. Nu udkommer Femina for sidste gang på print, men historierne lever videre på femina.dk og på alle vores sociale kanaler." (Femina.dk, 29.2.2024)

Og hvad med dig - vil du savne Femina?

Vi har fortsat en del danske livstilsmagasiner i abonnement på bibliotekerne, men har du mod på at prøve at læse magasinerne digitalt, så har vi et rigtig godt tilbud til dig: Du kan hente et ganske stort udvalg af danske (og internationale) magasiner via app'en Libby.

Kom i gang med digitale magasiner

Hent Libby der hvor du plejer at hente apps. Du vil formentlig blive bedt om at verificere dit lånerkort første gang, du logger på Libby. Vælg Bornholm og indtast dit almindelige bibliotekslogin.

Find listen med de danske magasiner.

• Klik på 'Magazine'
  • Klik 'preferences'
  • Skift sprog til 'Danish' (ca. 20 danske titler pt.)
  • Scroll i listen og vælg det magasin du vil låne!

Du kan læse magasiner både via app og på computer.

Kom i gang: Få hele introduktionen til at komme i gang med at læse magasiner via Libby.