Bornholmerne låner mange bøger!
Både det fysiske og digitale udlån er steget på Bornholm

Stærkt stigende udlån

03.08.22
Friske tal fra Danmarks Statistik viser at de danske biblioteker igen øger omsætningen med vægt på især udlån af digitale bøger. Størst stigning på Bornholm.

”Vi oplever en pæn stigning i omsætningen over hele linjen” siger Jon Madsen. ”For første gang kan vi nu sammenligne en periode før coronaen slog til med en tilsvarende normal periode efter ophævelsen af alle restriktioner, og der er en entydig og glædelig tendens til vækst.”

Danmarks Statistik har sammenlignet bibliotekernes omsætning i første kvartal af 2020 med samme periode i år. På landsplan er der en samlet vækst på 5%, der stammer fra udlån af e-bøger, medens de fysiske udlån fortsat stagnerer. Men tendensen er anderledes på Bornholm, fortæller Jon Madsen:

”Her på øen vokser både udlånet af digitale bøger og bøger i fysisk form. Fra 2020 til 2022 er vores fysiske udlån steget med godt 12% - men de digitale udlån har en vækst på hele 72%” siger den tilfredse biblioteksleder.

En del af forklaringen skal søges i de bornholmske bibliotekers nye læsestrategi, som øens børnefamilier har taget godt imod.

”Det er ingen hemmelighed at personalet har travlt. Og det er en fornøjelse, når der er tilfredse brugere” slutter Jon Madsen.

Spørgsmål: Jon Madsen, e-mail.