Gravel heart af Abdulrazak Gurnah

Årets Nobelpris i litteratur

07.10.21
Den 73 årige forfatter Abdulrazak Gurnah fra Zanzibar, Tanzania, modtager Nobelprisen i litteratur.

Det har det svanske akademi, der uddeler den eftertragtede litteraturpris, offentliggjort.

Abdulrazak Gurnah tildeles prisen for den "kompromisløse og medfølende gennemboring af kolonialismens virkninger og flygtningenes skæbne mellem kulturer og kontinenter".

Gurnah blev født i 1948 og voksede op på Zanzibar i Tanzania, men han ankom til England som flygtning i slutningen af 1960'erne. Han har udgivet 10 romaner og flere noveller.

Gennemgående i hans arbejde er forholdet for flygtninge.

[Kilde: DR.dk]

Her på biblioteket har vi straks indkøbt 2 af hans bøger, som dog er på engelsk.
Mon ikke der er en chance for, at der snart bliver oversat eller genudgivet noget på dansk?

Hvis du har lyst til at læse hans 2 danske oversættelser, kan du finde dem på bibliotek.dk