Folkeuniversitetet 2018-19: Er der mere mellem himmel og jord? Ja, måger f.eks., 4. december kl. 19

130 kr.

Er der mere mellem himmel og jord? Ja, måger f.eks.

Ph.d., lektor i religionsvidenskab (Syddansk Universitet) Mikael Rothstein

Påstanden i aftenens foredrag er, at alt, som har med religion at gøre, kan forstås på samme måde som alt andet i menneskenes verden.

Religionskritik kan være mange ting. Man kan gå ind på religionernes præmisser, og diskutere deres betimelighed, eller man kan betragte tingene udefra, typisk naturvidenskabeligt, og anfægte de religiøse idéer. Men man kan også gå religionshistorisk til værks, og studere religionerne som kulturelle, sociale og biologiske fænomener, dvs. som noget mennesker finder på, og som derfor i ét og alt kan forstås som alt muligt andet i menneskenes verden. Religion er en særlig form for kulturelt udtryk, men religion er ikke noget særligt i sig selv. Hvordan arbejder religionshistorikeren, og med hvilke virkemidler bliver religionsfænomenet åbnet og analyseret.

ARRANGØR: Bornholms Folkeuniversitet

ENTRÉ: Adgang til enkeltforedrag 130,- kr. Medlemmer af Ældre Sagen Bornholm koster enkeltforedrag 65 kr. Medlemskort skal vises.

FOLKEUNIVERSITETET, FILOSOFI, hold 18-02

Alle foredrag i denne serie holdes i mødesalen på Rønne Bibliotek fra kl. 19 - 21. Den samlede pris for foredragene er 950 kr. For medlemmer af Ældre Sagen Bornholm er prisen 475 kr. Medlemskort skal vises. Tilmelding sker ved at sende en mail til Jon.Madsen@brk.dk med angivelse af dit navn og hold 18-02. Samtidig indbetales beløbet på konto nr. 6958 000 848 0036 med angivelse af dit navn og hold 18-02. Tilmeldingen er først gyldig når Folkeuniversitetet har modtaget indbetalingen.

Se Folkeuniversitetets samlede program 2018-2019.