Status for bibliotekets strategiprojekt
Status for bibliotekets strategiprojekt - nu ligger rapporten klar

Borgerne ønsker sig "et kulturelt samlingssted og en god kop kaffe”

21.06.23
Borgerinvolvering har været nøgleordet i forbindelse med Bornholms Folkebibliotekers strategiprojekt

Inspirations- og debatmøde, campusbesøg og spørgeskemaundersøgelse er bare nogle af de borgerrettede aktiviteter, bibliotekets personale har haft travlt med i løbet af foråret.

Se rapporten - nederst på siden.

[Opdateret 15.11.23.: Strategi for Bornholms Folkebiblioteker er blevet godkendt af Fritid- Kultur- og Lokaludvalget den 2.11.2023. Strategien vil være tilgængelig på hjemmesiden medio december. Ind til da, find mere information her: Dagsorden fra 2.11.23 (pkt. 5): Fritids-, Kultur- og Lokalsamfundsudvalget og Strategi for Bornholms Folkebiblioteker 2024-2027.]

Ifølge projektleder Julie Elisabeth Blædel har første del af strategiprojektet været både travl, sjov og lærerig:

”Vi stillede bl.a. borgerne spørgsmålet ’Hvad er et godt bibliotekstilbud for dig og for din nabo?’, og det kom der mange gode og interessante svar på, som det bliver super spændende at arbejde videre med.” Julie fortsætter:

”Projektet holder nu sommerferie, men vi genoptager det igen til august, hvor vi går i gang med at udarbejde selve strategien for det fremtidige bibliotekstilbud. Noget af det som de allerfleste lægger vægt på er, at biblioteket etablerer og inviterer til kulturelle og litterære fællesskab i mange forskellige former, og det taler jo ind i mange af Folkemødets debatter omkring kulturens- og litteraturens evne til at belyse og åbne op for mange af livets og samfundets problemstillinger."

Vi kan allerede nu afsløre, at muligheden for en god kop kaffe var et tilbagevendende svar fra borgerne sammen med ønsket om biblioteket som kulturelt samlingssted.

Vil du læse rapporten?

Hvis du er nysgerrig på projektet, der er kommet fra borgerne, kan du downloade rapporten: Evaluering - dit, mit vores bibliotek

Spørgsmål: Julie Elisabeth Blædel, tlf. 5692 6800 eller e-mail.