Museumsinspektør John V. Jensen, Vardemuseerne, kommer til Bornholm med et superspændende foredrag om den tyske officer Günter Toepke på mandag de. 24.2.20
Den tyske officer Günter Toepke

Folkeuniversitetet: Danmark en god mand?

Foredrag om den tyske officer Günter Toepke

Museumsinspektør John V. Jensen, Vardemuseerne, kommer til Bornholm med et superspændende foredrag om den tyske officer Günter Toepke på mandag.

Den tyske officer Günter Toepke kom til at spille en spændende rolle i Danmarkshistorien, der bl.a. inkluderede menneskesmugling af nazistiske videnskabsmænd efter 1945. Toepke havde først været de danske myndigheder behjælpelig med at skaffe tyske flygtninge ud af bl.a. Oksbøllejren, men under dette arbejde havde han misbrugt sin betroede stilling til også at hjælpe tyske videnskabsmænd ud af Det Tredje Rige og til eksil i Argentina. Så røg han i fængsel, men kun i kort tid, fordi Forsvarets Efterretningstjeneste fik brug for ham. Toepkes historie vil føre os gennem Anden Verdenskrig over Stalingrad til generalstaben i Silkeborg og ind i Den Kolde Krig.

ARRANGØR: Bornholms Folkeuniversitet

Foredraget indgår i rækken 'Historie'.

Adgang til enkeltforedrag koster 140 kr., som betales ved indgangen. For medlemmer af Ældre Sagen Bornholm og unge under uddannelse koster enkeltforedrag 70 kr. Betal kontant eller med Mobile Pay.