Vilde vidunderlige ø: Vi anbefaler 5 dejlige ture, du måske ikke har gået før
Rø Plantage

Ud på tur - vilde vidunderlige ø

11.05.20
Naturstyrelsen Bornholm udpeger fantastiske steder på Bornholm, som altid har åbent

De 5 steder er blandt de lidt mindre 'berømte' udflugtsmål på øen.

DR fejrer i 2020 den danske natur med en ny programserie med titlen 'Vilde, vidunderlige Danmark'. Vi griber muligheden for at hylde øens natur.

Borgen i Rø Plantage

Rø Plantage er generelt meget lidt besøgt i forhold til Bornholms øvrige statsskove.

Du finder nemmest Borgen ved at starte på parkeringspladsen ca. 100 meter syd for adressen Sigtevej 14, 3760 Gudhjem. Her kan du orientere dig på et kort over Rø Plantage, som netop er blevet sat op. Følg den røde vandrerute og hold til højre ad ruten hvor den deler sig ved dæmningen i bunden af Borgedalssøen, så kommer du til Borgen efter ca. 500 meter. Borgen, som også nogle gange kaldes Borgehoved, er en tilflugts- eller bygdeborg som formodes at være fra jernalderen. Den var beregnet til, at folk fra egnen i tilfælde af angreb kunne søge tilflugt og beskyttelse med både husdyr og ejendele.

Borgen ligger på en 12 meter høj klippeknold, der danner et næs, hvor to sprækkedale mødes. Dermed var den naturligt beskyttet mod indtrængere på de to sider af næsset. Den øvrige adgang har været beskyttet af en 275 meter lang vold, som stadig kan anes som en lang række kampesten i terrænet.

I området omkring borgen er der flere gamle hulveje, der har ført til og fra borgen. Borgen er endnu ikke endeligt dateret. Selv om der står fem bautasten, der som regel er fra bronzealderen, og der er fundet en hestesko fra vikingetiden, så minder borgen så meget om øens øvrige jernalderborge, at arkæologerne anser den for at stamme fra den tid.

Lær mere om Rø Plantage.

Åsedammen og det nordlige Almindingen

Åsedammen ligger lige ved siden af Åsedamsvej, og der er en stor (næsten altid tom) parkeringsplads lige overfor dammen mellem adresserne Åsedamsvej 101 og 103, 3760 Gudhjem. Fortsætter du ind i skoven ad skovvejen ved søen er du i den nordligste del af Almindingen. Skovparten hedder Koldekilde efter kilden ved Segenvej og her er der meget få skovgæster, så du kan gå lange ture på skovvejene stort set uden at møde nogen.

Naturstyrelsen har givet fiskeriet i Åsedammen frit, og det er relativt nemt at fange både skaller og aborrer, selv med simpelt grej. Derfor er det et godt sted at introducere børn (eller voksne) til lystfiskeriets glæder.

Ringborgen Rispebjerg

Ringborgen ved Rispebjerg - her møder man normalt stort set ingen mennesker, og der er masser af plads. Du finder ringborgen for enden af Margrethe II's Vej, 3720 Aakirkeby.

Rispebjerg er et unikt, arkæologisk område, hvor der er spor efter et soltempel fra stenalderen og en ringborg fra jernalderen. 10 hektar af den centrale del af Rispebjerg er blevet opkøbt af Naturstyrelsen for at sikre de unikke anlæg, som fortsat ligger gemt i jorden.

Læs mere om Rispebjerg.

Langebjerg ved Sandvig

Langebjerg er måske mest kendt for at være bolig for Krølle Bølle og hans familie i Ludvig Mahlers klassiske børnebog. Men det er også en meget lidt besøgt naturperle, hvor du ofte slet ikke vil møde andre mennesker.

Fra parkeringspladsen på adressen Langebjergvej 13-9, 3770 Allinge kan du gå ad en stejl sti til toppen af klippeknuden, eller følge stien nord om Langebjerg, som giver en lidt længere tur med mere moderate stigninger. Fra toppen af Langebjerg finder du en flot udsigt til Hammerknuden, Hammersholmskovene, Sandvigbugten og Hammershus.

Lige nu er især Langebjergs sydvendte skråning fuld af smukke forårsblomster, heriblandt rigtig mange gøgeurter (orkideer). Husk at gøgeurterne er fredede, så pas på dem, når du færdes på Langebjerg. Det er forbudt at plukke gøgeurter.

Ravnedalen

Du finder Ravnedalen ved at starte på parkeringspladsen Nordre Borrelyngvej 48, 3770 Allinge. Gå herfra østpå ad cykelruten, og benyt en af klaplågerne i hegnet på venstre side for at komme ind til dalen. Hvis du benytter den sidste låge, som kommer efter knap 400 meter, finder du en god trampesti som bl.a. fører til bautastenen Knægten.

Ravnedalen er en sprækkedal, som strækker sig gennem landskabet helt til Hammershus. Dalen byder på en spændende, lysåben natur, som plejes ved hjælp af rydning af opvækst og græsning med bl.a. geder.

KILDE: Videoer og tekster er produceret af Naturstyrelsen Bornholm